Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

Ambasador la “Festivalul Național al Șanselor Tale” II

 

Am primit cu bucurie solicitarea colegilor de la CCD, instituție cu care am colaborat de multe ori în ultimii 7 ani, de a susține o activitate în cadrul Festivalului Național al Șanselor Tale.

Participanții

Vineri, 22 noiembrie, am lucrat cu 43 de participanți (cadre didactice și bibliotecari) de la Grădinițele 14 și 16 din Târgoviște, Școala “Mihai Viteazul” din Pucioasa, Școala din Slobozia Moară, Școala din Mănești-Ungureni, Școala Cornești, Școala Bucșani, Școala „Diaconu Coresi” din Fieni, Școala specială din Târgoviște, Liceul „Ion Ghica” din Răcari, Liceul tehnologic „Nicolae Mihăescu” din Pucioasa, Școala „Tudor Vladimirescu” din Târgoviște, Școala din Poiana, Școala “Elena Donici Cantacuzino” din Pucioasa, Liceul teoretic „I.L. Caragiale” din Moreni, Liceul tehnologic „C. Angelescu” din Găești, Școala nr. 1 din Moreni, Liceul tehnologic de petrol din Moreni, Liceul tehnologic „Udrea Băleanu” din Băleni, Școala din Runcu aproape 3 ore.

 

DSCN6828

Tema ediției

Tema acestei ediții a festivalului a fost legată de tema anului: cetățenii europeni, cetățenia activă. Prin urmare, m-am gândit să încercăm o analizare a funcționării UE într-un cadru neconvențional. Activitatea principală a seminarului a fost Cafeneaua cetățenilor. Am folosit metoda cafenelei publice pentru a-i încuraja pe participanți (foarte mulți, pentru alte metode) să privească tematica europeană mai relaxat și să folosească orice informație și experiență relevantă în rezolvarea sarcinii grupului. Ideea discutării unor „teme serioase” într-o cafenea este foarte potrivită pentru depășirea formalismului și rigidității care, de multe ori, sunt chiar contraproductive pentru înțelegerea problemelor respective și pentru găsirea corelațiilor lor cu viața cotidiană.

Și-am început…

DSCN6827

Dar să nu sărim peste activitatea de încălzire. După cuvântul de bun venit al gazdei (d-na dir. a CCD Aurora Solomon) și al insp. pentru disciplinele socio-umane (prof. Valentin Stancu), am rugat participanții să se gândească la ce înseamnă UE pentru ei, foarte sincer și personal și să noteze pe un post-it. După ce am adunat aceste percepții individuale, participanții au discutat în grupuri mici pentru a identifica eventualele puncte comune ale relației/intersecției lor cu UE. Dacă ideile individuale au acoperit o plajă foarte largă de percepții asupra Uniunii (dezv. personală, vacanțe de vis, colaborare diversă, cunoaștere interculturală, eficiența administrativă, birocrație, proiecte în parteneriat, accesul la asistență medicală de altă calitate, accesul la alte informații, îmbunătățirea stării mediului înconjurător, punerea în valoare și conservarea patrimoniului cultural, sentiment de siguranță, jenă națională ș.a.m.d.), grupurile au căzut de acord că schimbul de experiență și accesul la informare mai largă au fost cele mai frecvente efecte ale prezenței noastre în UE. Au fost foarte puțini participanți care nu au notat exemple concrete de parteneriate, vizite de studiu, oportunități de dezvoltare personală și a școlilor lor, ceea ce este o dovadă clară că participanții știu să folosească un drept fundamental al cetățenilor europeni – dreptul la liberă circulație.

Pentru că suntem conștienți că UE ridică mari întrebări cetățenilor români (și nu numai), am continuat cu o mică sesiune de brainstorming pe tema neclarităților majore legate de UE, tot realist și la nivelul vieții omului obișnuit. Răspunsurile participanților au dovedit din nou cunoaștere și responsabilitate: situația intrării României în spațiul Schengen, motivele lipsei de interes a multor țări față de adoptarea monedei euro, reglementarea investițiilor funciare în alte țări europene (vis a vis de dreptul cetățenilor străini de a cumpăra teren în România), aplicarea unor norme europene la nivel național (când există dezavantaje sau nu se aplică în mod corect/coerent/etc.).

Cum ne-am desfășurat..

DSCN6867

Spațiul mic și cablurile pe care trebuia să le protejăm, ne-au limitat serios libertatea de mișcare în sală, dar am reușit să desfășurăm 2 etape în cadrul Cafenelei cetățenilor cu 11 mese. Temele discutate pe baza unor materiale realizate de către UE și distribuite prin intermediul Centrului Europe Direct – 12 lecții despre Europa, Cum funcționează UE, Consumatorii etc. (căruia îi mulțumim pentru ajutor), dar și prin numeroase site-uri (la care am avut acces datorită echipamentului  – laptopuri conectate la Internet  (pus la dispoziție de gazde) au fost:

De ce UE? (contextul istoric/economic, valori, filosofia inițiatorilor)

UE în 10 pași (istoria până la aderarea României)

UE mai departe (intențiile actuale de extindere)

Piața unică și moneda euro

Rolurile și politicile UE (cum se răsfrânge funcționarea în anumite domenii din viața noastră)

Cetățean european (drepturi noi/specifice, petiții, inițiative ale cetățenilor)

Consumatorii europeni (drepturi și politici)

Parlamentul european – Parlamentele naționale – Subsidiaritate

Comisia europeană (structură, responsabilitățile comisiilor)

Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor (verigile de legătură cu cetățenii)

Strategia Europa 2020 (obiective majore, situația din România)

Chiar dacă cele 20 de minute avute la dispoziție de fiecare grupă au fost insuficiente pentru unele teme mai puțin cunoscute de către participanți (roluri și politici, de exemplu) cele 8 persoane (4 membri ai fiecărei grupe) care au citit și discutat despre fiecare teamă “au plecat din cafenea” cu niște informații mai clare și mai încrezători în rostul înțelegerii funcționării unor domenii ale Uniunii. Prima grupă care a discutat tema a notat schematic pe “fața de masă” (o coală mare) ce a înțeles din respectiva problemă. A doua grupă a completat informațiile și a finalizat schița pentru a putea fi afișată în galeria temelor europene din Cafeneaua cetățenilor. Apoi, am aflat de la participanții celor 2 grupe elementele esențiale ale fiecărei teme și am adăugat informații și, unde a fost cazul, exemple. Am construit următoarea succesiune logică, dar subiectivă, desigur: UE a pornit de la niște valori și lecții învățate, s-a construit nu fără bariere și probleme (inclusiv alternativa Strategie Europa 2020 la Procesul Lisabona), are niște instituții care decid și implementează niște politici în anumite domenii, se manifestă într-o piață unică (deci are consumatori), dar totul este realizat de sau în beneficiul unor cetățeni, în ultimul instanță. Afirmația lui Jean Monnet din 1952 „nu coalizăm state, ci unim oameni” poate ilustra dezideratul anului 2013 – cetățenia activă, implicarea indivizilor în adoptarea deciziilor care le influențează viața.

Debriefing-ul activității a urmărit dincolo de corelarea conținutul analizat cu viața cotidiană, radiografierea cetățeniei active. Participanții au considerat că un cetățean activ participă la alegeri și, eventual, candidează la funcții publice, participă la dezbateri și la întâlniri publice, sesizează nereguli și nedreptăți, se informează și diseminează informații, inițiază diverse proceduri, lansează idei și propune soluții, respectă și aplică legea, își ajută concetățenii (face voluntariat). Deși a fost cam greu să avem de-a face cu teme juridice și tehnice, în unele situații și nu toți participanții s-au manifestat tocmai liber în cadrul grupelor, la finalul activității și-au exprimat convingerea că doar implicarea personală directă și constantă poate face diferența între o societate robotizată sau inerțială și una vie și care se poate îmbunătăți.

Mima 🙂

DSCN6891

Următoarea activitate a constat într-o scurtă mimare a unor trăsături ale românilor, ale altor naționalități din Europa, respectiv ale cetățenilor europeni. Trăsăturile au fost decise și prezentate în pereche și, în câteva situații, au solicitat mult imaginația celor care au ghicit. Dacă în viziunea participanților, românii sunt iscusiți, ospitalieri, strângători, patrioți și bogați cultural și spiritual, austriecii sunt cumpătați, nemții sunt serioși, iar ilalienii sunt fericiți, Europenii sunt uniți, prietenoși și respectuoși, dar și talentați. Aceste ultime caracteristici par să provină din imaginea promovată oficial, dar au fost inspirat mimate de către participanții care au jucat rolul europenilor. Nu am discutat explicit despre generalizări și stereotipuri, deoarece am avut alte obiective pentru aceste 3 ore (dezvoltarea gândirii critice și a capacităților de comunicare și colaborare – cu precădere în contextul problematicii comunitare; creșterea interesului pentru utilizarea metodelor interactive în contextul informațiilor/temelor europene; îmbogățirea cunoștințelor cu privire la funcționarea UE), dar am vrut să diversific metodele sugerate pentru lucrul cu elevii și să apelez și la alte stiluri și preferințe de învățare sau, altfel spus, inteligențele din accepțiunea lui Howard Gardner.

Această activitate a însuflețit mult atmosfera, astfel încât ne-am despărțit într-o stare de creativitate și motivare pentru continuarea abordării temelor europene în educația formală și non-formală reprezentată de către participanți. La feedback-ul rostit în cerc am folosit metoda „bățul vobitor” și am aflat că participanții consideră seminarul autentic, vesel, neconvențional, formativ, informativ, motivant, energizant, relaxat, util.

Ne plac chestionarele..

DSCN6884

Chestionarul de evaluare ne-a indicat că participanții: – și-au clarificat câteva aspecte legate de funcționarea UE și, mai ales, au înțeles cât de accesibile sunt informațiile referitoare la acest spațiu,

–          au apreciat metodele de lucru și doresc să le utilizeze cu elevii,

–          sunt interesați de tematica propusă (și doresc să desfășoare activități concrete, cu precădere pe teme precum interculturalitatea, protecția mediului și drepturile cetățenilor),

–          au identificat corect modalitățile în care au contribuit la atelier.

 

Corina Leca, președinte asociație

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Despre ambasadoriiprieteniei

Asociatia cultural educativa "Ambasadorii prieteniei"

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: