Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

Elevi cetățeni

Elevi cetățeni

cetateni

Programul „ Cetăţeanul”, derulat în cadrul Săptămînii „Să ştii mai multe, să fii mai bun”, 2014, cu elevii de la clasa a VII a C, Şcoala gimnazială„Mihai Viteazul”, Targovişte a fost cu adevărat un prilej pentru o învăţare „altfel”, pentru a experimenta roluri noi în privinţa învăţării, pentru a acorda credit sporit creativităţii, spiritului de iniţiativă, dorinţei elevilor de a produce schimbări pozitive în viaţa lor şi în a semenilor.

Sursa de inspiraţie pentru realizarea activităţilor a fost ghidul „Proiectul Cetăţeanul”, disponibil pe site-ul http://www.intercultural.ro/carti/manualul_elevului_rev.pdf , ceea ce presupunea identificarea unei probleme în comunitate, selectarea acesteia pentru studiu la nivelul clasei, culegerea informațiilor referitoare la respectiva problemă, realizarea unui portofoliu al clasei şi prezentarea acestuia, în prezenţa altor colegi, a părinţilor, membrilor comunităţii.

            Pentru cadrele didactice care au lucrat cu aceşti copii, prof. Camelia Rădulescu şi Marilena Andreescu, săptămîna a debutat sub semnul incertitudinii: cum vor primi elevii provocarea? Ce temă de studiu vor alege? Cum se vor mobiliza, cum vor colabora, astfel încât să finalizăm la timp portofoliile?

            Receptivitatea elevilor s-a manifestat din prima zi a programului, în urma vizionării filmului „Dă mai departe”, care a generat discuţii intense despre schimbările ce pot fi făcute cu paşi mici, începînd cu lumea din imediata apropiere. Încrederea elevilor în puterea lor de a genera schimbări a fost puternic stimulată de întrevederea cu Codru Vrabie (formator și consultant pe probleme de bună guvernare, integritate, transparență, anti-corupție, management public și privat), care i-a dinamizat şi i-a făcut să întrezărească modalităţi inedite de implicare în viaţa comunităţii.

            Elevii au lucrat în grupuri, identificînd problemele de rezolvat în şcoala lor. Iniţial, s-a propus alegerea unei singure teme de dezvoltat, dar pentru că fiecare propunere a avut un număr egal de susţinători, elevii au decis să lucreze pe trei propuneri de îmbunătăţire a calităţii activităţilor din şcoală, în trei grupuri diferite: amenajarea unui mic parc in curtea şcoli, în care să se desfăşoare activităţi şcolare în aer liber, înfiinţarea unei cantine şcolare pentru promovarea unui stil alimentar sănătos în comunitate, derularea unor programe de învăţare a disciplinelor şcolare prin metode interactive şi activ- participative.

            Activităţile au fost foarte apreciate de elevi, care s-au bucurat de modalitatea de lucru propusă, bazată de negociere, dezbatere, comunicare, colaborare, lucru în grup. Toţi au apreciat atmosfera din întreaga săptămână şi s-au bucurat de rezultatele obţinute. Dacă la începutul săptămânii, elevii au pornit cu ideea că ei nu sunt în măsură să schimbe ceva în societate, momentul de închidere a proiectului i-a găsit mai optimişti, mai încrezători în puterea de a genera transformări pozitive în comunitate, mai conştienţi de dreptul lor de exprimare a propriilor idei.

Proiectul a reprezentat o contribuţie pozitivă la sensibilizarea elevilor cu privire la problemele din comunitate, la dezvoltarea spiritului de iniţiativă, la stimularea comunicării şi colaborării.

Prof. Marilena Andreescu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la aprilie 30, 2014 de în Noutăți, Uncategorized.
<span>%d</span> blogeri au apreciat: