Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

Pași spre normalitate

Asociația cultural-educativă ”Ambasadorii prieteniei” este unul dintre cei 16 parteneri din Proiectul STEPS (Survival Toolkit for EDC in Postfactual Societies). Este vorba despre un proiect Erasmus+ de mobilități care se va desfășura din mai 2017 pînă în noiembrie 2018. Ceilalți parteneri sunt Arbeitskreis deutscher Bildungsstatten AdB e.v. (o organizație umbrelă din Germania), DARE (rețeaua europeană de educatori pentru democrație și drepturile omului fondată în 2003), Institutul Intercultural Timișoara, Institutul Jaan Tonissoni din Talin, Școala – instrument al păcii din Italia, Fundația Partners Bulgaria, Multikulturni Centrum din Praga, Demokratiezentrum din Viena, Universitatea Peloponez din Grecia, Academia de drepturile omului din Norvegia și alte organizații active în domeniul educației pentru democrație și drepturile omului.

Post-adevăr a fost desemnat cuvîntul anului 2016. ”Dintr-un termen periferic, post-adevăr a devenit un (cuvânt — n.r.) omniprezent în comentariile politice, folosit în prezent deseori de majoritatea publicațiilor, în titluri, fără nevoia de clarificare sau de definiție”, arată Oxford Dictionaries. Editorii celebrului dicționar au definit post-adevărul drept o ”referire la sau în circumstanțe în care fapte obiective sunt mai puțin influente în formarea opiniei publice decât apelarea la emoție și la convingerile personale”. Utilizarea prefixului ”post” conduce la ideea unui ”moment în care conceptul specificat a devenit neimportant sau irelevant”, mai menționează Oxford Dictionaries care aseamănă post-adevărul cu formulări precum post-național și post-rasial. Se crede că noțiunea de post-adevăr a fost folosită pentru prima oară la începutul anilor ’90, însă Oxford Dictionaries susține că a înregistrat o ”intensificare în frecvență în acest an în contextul referendumului UE din Marea Britanie și al campaniei prezidențiale din Statele Unite”[1].

Post-adevăr, post-factual, adevăr alternativ, populism, propagandă, extremism/radicalizare, migrație, război informațional etc. sunt termeni care ne invadează tot mai des spațiul vital (real și virtual) și care ne provoacă să găsim metode de conviețuire sau de contracarare. În calitate de susținători ai metodelor non-formale în educație și ai dezvoltării competențelor de învățare pe tot parcursul vieții, membrii asociației nu pot rămîne indiferenți la niște fenomene sociale, politice, economice și culturale care reconfigurează lumea contemporană. Prin urmare, ne-am alăturat inițiatorilor curajoși și vizionari ai acestui proiect care va consta în patru întîlniri ale unor educatori (în domeniile drepturile omului, democrație, grupuri mixte aflate în situații dificile) și lucrători pentru tineret în cadrul cărora se vor realiza rapoarte naționale cu privire la influența respectivelor fenomene asupra educației și un set de exerciții/practici utile în domeniul educației civice a tinerilor și altor categorii.

Declarația de la Paris a miniștrilor educației din țările UE (martie 2015), Strategia europeană pentru tineret 2020 (revizuită), Strategia pentru tineret a UE și Strategia UE privind drepturile omului stau la baza conceperii și desfășurării proiectului STEPS.

Primul eveniment a avut loc la Berlin între 9 și 11 iunie și a reunit 24 de participanți care au explorat împreună conceptele proiectului și au planificat modul de lucru pentru atingerea obiectivelor acestuia. Facilitatorii seminarului au fost Ramon Martinez/Zink Asturias și Georg Pirker/AdB. Atelierele desfășurate în cele două zile și jumătate au urmărit obținerea unei înțelegeri comune a obiectivelor majore ale proiectului și a activităților care se vor desfășura până la final. Deciziile luate cu privire la următoarele trei evenimente arată încrederea participanților în rolul educației pentru cetățenie democratică și pentru drepturile omului în păstrarea unui oarecare echilibru în societatea contemporană, precum și motivația lor de a se angaja în abordarea unor teme sensibile și, posibil, generatoare de discuții aprinse în cadrul activităților cu tinerii din țările participante.

 În prima zi, am parcurs individual cinci stații de lucru cu următoarele teme: așteptări de la proiectul STEPS și de la prima întîlnire, 10 întrebări despre proiect, piramida obiectivelor proiectului, definirea termenilor cheie, cutia expertului (am definit disponibilitatea de contribuție în cadrul proiectului). Acest mod de lucru a ajutat mult la dezvoltarea responsabilității în relația cu temele și partenerii din proiect. Cu ajutorul unor fotografii foarte diverse (peisaje naturale sau urbane, imagini artistice, recalame etc.) Georg ne-a provocat apoi să explicăm termenii și fenomenele definitorii pentru proiect. În continuare, grupuri de 3-4 participanți am imaginat și reprezentat o scenetă pentru ilustrarea unor probleme majore din tematica proiectului (grupul meu a ales rolul ECD în prevenirea sau tratatea radicalizării tinerilor și a propus atragerea membrilor grupurilor antagonice/marginalizate/alienate în proiecte comune cu impact asupra întregii comunități pentru dobîndirea sentimentului unei identități comune și valoroase).

În a doua zi, am analizat în grupuri mici relația ECD cu patru domenii (istoria-politica, psihologia și neuro-științele, media, economia și neoliberalismul) în sensul contribuțiilor sau provocărilor reciproce. Am ajuns de mai multe ori la necesitatea completării abordării analitice a realității (pentru formarea gîndirii critice) cu abordarea etică, bazată pe valorile democratice și pe drepturile omului (pentru ca tinerii să nu fie doar eficienți în rezolvarea problemelor cotidiene ci și umani, cooperanți sau fermi în deciziile necesare în situațiile de conflict). Toți participanții au considerat că îmbinarea însușirilor intelectuale cu folosirea emoțiilor în mod constructiv este cea mai sigură cale de asigurare a unui echilibru în comunitățile diverse din lumea contemporană. Acest exercițiu a fost un prilej foarte bun pentru prezentarea experiențelor personale și profesionale ale participanților în ceea ce privește manipularea, populismul, violența, migrația masivă etc. Ramon a coordonat apoi grupul care a discutat despre organizarea întîlnirii formatorilor, în timp ce Georg s-a ocupat de grupul experților în advocacy. Finalul zilei a fost organic legat de această activitate și a constat într-o evaluare-angajament (personal și ca organizație reprezentată). Fiecare participant a notat ce poate face, ce dorește să mai învețe și ce parteneri are în demersul STEPS.

În ultima zi, Nils-Eyk Zimmermann a prezentat platforma Competendo dezvoltată de MitOst în cadrul unui proiect de parteneriat strategic. Ea poate fi o resursă dar și o gazdă pentru activitățile propuse formatorilor în cadrul proiectului STEPS. Vizitarea site-ul (http://competendo.net/en/Main_Page ) poate fi utilă multor profesori de la noi datorită abordării pragmatice și holistice a învățării. Ramon a încheiat seminarul cerîndu-ne să schițăm în grupuri mici cum vom prezenta proiectul STEPS colegilor din organizație. Pe lîngă particularitățile individuale, cultura oragnizațiilor noastre s-a făcut puternic simțită în scenariile imaginate de participanți. Pe tot parcursul seminarului, Ramon a fost inițiatorul jocurilor de cunoaștere și relaxare (baia imaginară în vopsea, camera foto umană, mingea de energie ș.a.) și al majorității activităților de grup și principalul analist al metodelor folosite (acvariu, world cafe, role play etc.) și ne-a impresionat prin pasiunea și talentul de facilitator. Georg a subliniat mereu aspectele de funcționare a rețelei DARE, de corelare între diversele resurse, metode, actori implicați în ECD sau în proiectul STEPS. Frank Elbers, nou alesul președinte al board-ului DARE a cerut susținut definirea mai precisă a fenomenelor tratate în proiect. Foarte multă energie, creativitate, atenție și dorință de înțelegere a opiniei fiecărui coleg a scos la iveală această primă întîlnire STEPS, ceea ce este o garanție realistă că proiectul are resurse (umane) să escaladeze muntele (de probleme spinoase) pe care l-a stabilit ca țintă.

În octombrie-noiembrie 2017 va avea loc în Spania o întîlnire a experților în domeniul politicilor educaționale, drepturilor omului, democrației, noilor tehnologii din educație, a decidenților politici din aceste domenii cu scopul discutării unor soluții pentru întărirea securității și democrației pe continent și a revigorării dialogului intercultural.

În primăvara anului 2018, aproximativ 24 de formatori, profesori, mentori etc. se vor întîlni la Berlin pentru a realiza setul de exerciții utile în activitățile pentru tineret. Practici de succes (din grupul proiectului sau din alte țări), relevante în contextul problemelor lumii contemporane (radicalizare, populism, violență, manipulare, discriminare, terorism, noile media utilizate pentru distrugere ș.a.) vor deveni accesibile on și offline (metode participative utilizabile în context non-formal și informal).

În septembrie 2018, Universitatea Peloponez va găzdui întâlnirea finală a partenerilor din proiect, la care se va stabili modul de diseminare a materialelor realizate în proiect precum și politica de colaborare cu actorii politici și cu practicienii din domeniul educației pentru democrație și drepturile omului la nivel național și european pentru consolidarea obiectivelor proiectului și se vor analiza în mod concret rezultatele obținute.

Site-ul DARE (http://www.dare-network.eu/) va conține toate materialele realizate, dar și informații despre desfășurarea proiectului. Ceea ce știm deocamdată la nivel național despre tema proiectului se conturează în jurul manualului de Competențe în mass-media realizat de către Active Watch (care nu se referă însă și la noile mijloace de comunicare), al documentarului lui Marian Voicu despre atacurile cibernetice pornite din Rusia asupra mai multor entități din lumea occidentală, al volumului coordonat de Iulian Chifu și Oazu Nantoi (Război informațional: Tipizarea agresiunii informaționale a Federației Ruse) și al monitorizării constante a presei naționale pe care o face Active Watch. Asociația “Ambasadorii prieteniei” va identifica experți care să contribuie la realizarea raportului privind relevanța acestor fenomene în educația civică din țara noastră și va propune cîteva activități practice pentru educarea elevilor și tinerilor în spiritul gîndirii critice și etice, al dialogului multicultural și participării responsabile la viața comunității

[1] AGERPRES/(AS — autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu, editor online: Gabriela Badea)

Corina Leca –  Asoc. „Ambasadorii prieteniei”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la iunie 16, 2017 de în Meniu principal, Noutăți, Uncategorized.
<span>%d</span> blogeri au apreciat: