Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

Rolul educatorilor europeni în era PPR (populism, post-adevăr, radicalizare)

Asociația cultural-educativă ”Ambasadorii prieteniei” este unul dintre cei 16 parteneri din Proiectul STEPS (Survival Toolkit for EDC in Postfactual Societies). Este vorba despre un proiect Erasmus+ de mobilități care a început în mai 2017 și se va încheia în noiembrie 2018. Ceilalți parteneri sunt Arbeitskreis deutscher Bildungsstatten AdB e.v. (o organizație umbrelă din Germania), DARE (rețeaua europeană de educatori pentru democrație și drepturile omului fondată în 2003), Institutul Intercultural Timișoara, Institutul Jaan Tonissoni din Talin, Școala – instrument al păcii din Italia, Fundația Partners Bulgaria, Multikulturni Centrum din Praga, Demokratiezentrum din Viena, Universitatea Peloponez din Grecia, Academia de drepturile omului din Norvegia și alte organizații active în domeniul educației pentru democrație și drepturile omului.

Evenimentul la care am participat împreună a avut loc în Potsdam, un orășel cochet şi plin de istorie aflat la periferia capitalei Berlin. Întâlnirea s-a desfășurat între 13 si 19 februarie și a reunit 20 de participanți din Italia, România, Bulgaria, Austria, Estonia, Grecia, Republica Moldova, Finlanda, care au explorat împreună conceptele proiectului și au planificat modul de lucru pentru atingerea obiectivelor acestuia. Facilitatorii seminarului au fost Ramon Martinez/Zink Asturias și Georg Pirker/AdB. Atelierele desfășurate în cele patru zile au urmărit prezentarea unor bune practici care pot fi incluse în Toolkitul STEPS.

În cadrul primei întâlniri din prima zi, s-a realizat o cunoaştere a grupului prin exerciţii de spargere a gheţii, apoi am discutat răspunsurile la anumite întrebări, cum ar fi: Ce fel de educator eşti? Care este implicarea ta în lucrul cu tinerii? Ce s-ar întampla dacă noi, educatorii, nu am exista? Ce lipseşte în societatea actuală în privința lucrului cu tinerii? În continuare am vorbit despre Toolkitul STEPS şi despre stadiul în care se află acesta dar și despre importanţa lui în munca noastră actuală şi viitoare.

Tim Scholz de la EduNET a prezentat conceptul de Youth Work între identificarea competenţelor democratice care ne pot ajuta în activitatea noastră şi pentru prevenirea radicalizării. De asemenea, s-a pus accent pe educația non-formală şi pe rolul acesteia. Georg Pirker/AdB a continuat prezentând scopurile educației civice în cultura actuală. Apoi a prezentat conceptul de Power Flower[1], care poate fi folosit pentru ca tinerii să afle cine sunt cu adevărat şi cum suntem asemănători, dar totuși diferiți.

Seara a avut loc un workshop numit Discursul care instigă la ură şi social media, la care a participat Lavinia Vişan din partea asociației noastre. Această activitate a fost susținută de către Martina Ciamatta și Elisa Rapetti, TCIC Italia, și s-a concentrat pe modul în care noi reacționăm la discursul instigator la ură. Au fost folosite metode interactive, precum jocul de rol. Workshop despre discursul de ură on-line pentru promovarea discuției despre relația dintre mediile sociale și expresiile de intoleranță. Atelierul și-a propus o activitate aplicabilă cu adolescenții și tinerii pentru a învăța cum să recunoască diferite tipuri de discursuri de ură și cum să le combată.

Al doilea workshop a fost susținut de Văsii Ella şi s-a numit Educarea Non-Cetățenilor, fiind realizat pe structura metodei SAC (Structured Academic Controversy). Tot in cadrul acestei întâlniri a fost prezentat proiectul Deliberating in a Democracy, proiect în care Romania (prin Asoc. „Ambasadorii prieteniei”) a fost partener între anii 2007-2010. Colegii care au participat la acest workshop au fost încântați de ceea ce s-a discutat şi de deliberare, spunând ca este o metoda interesantă care se poate folosi în lucrul cu tinerii.

A doua zi a fost dedicată analizării populismului şi au avut loc două sesiuni de lucru. Cele de dimineață au fost The Weak Truth ţinut de Danilo Vicca (EIP) la care a participat Lavinia Vişan. A fost o activitate complexă despre fake news și cum putem să recunoaștem și să ne ferim de știrile false. S-a pornit de la definirea termenilor, continuând cu studierea fenomenului în Europa și consecințele în politica actuală, particularizându-se în final pentru Italia. S-a lucrat pe grupe, utilizându-se și informațiile din on și off line.

A doua sesiune s-a numit The New Planet şi a fost susținută de Evgenia Khoroltseva (HRA). La aceasta a participat din partea asociaţiei Ella Văsii. Scopul acesteia a fost prezentarea exercițiului The new planet, obiectivele şi efectele lui asupra celor care lucrează cu tinerii imigranți. In cadrul exercițiului ni se spunea ca planeta noastră a fost distrusă şi există doar câțiva supraviețuitori. Aceștia ajung pe o altă planetă unde trebuie sa întocmească un document cu 10 reguli/legi care să facă omenirea să meargă mai departe, să prospere. Apoi a fost prezentată Declarația Universală a Drepturilor Omului şi cum a fost aceasta întocmită. În continuare s-a adus în discuție identitatea fiecărui individ şi cum îi putem ajuta pe tineri să înțeleagă cine sunt cu adevărat.

Workshopurile de după amiază au fost Diversitatea religioasă și antidiscriminarea, susținute de Daniela Kolarova din Bulgaria, la care a participat Lavinia Visan. Această sesiune a fost dedicată introducerii în modul în care putem forma tinerii și cum putem utiliza manualul trainerului, conceput de organizația din Bulgaria și pe care responsabila activității ni l-a pus la dispoziție la finalul workshopului.

Cel de-al doilea workshop a fost #Dislike, prezentat de Marc Rudiger – EduNET. Acest workshop a avut ca scop conștientizarea agresiunii virtuale şi cum putem folosi gadgeturile actuale pentru a sensibiliza tinerii să încerce stoparea acestui fenomen. De asemenea, am fost învaţaţi cum să ne realizăm propriile materiale pentru a putea lupta împotriva discursurilor xenofobe. MEMES sunt imagini pe care tinerii le editează pentru a se agresa virtual între ei[2]. Cele mai la îndemână moduri de combatere sunt folosirea aceluiaşi limbaj ca şi tinerii și urmarea a 4 paşi: Ignoră, Moderează, Discută, Ironizează. Un joc interesant învăţat în timpul acestei sesiuni a fost Hate Speech Bingo! În timpul căruia trebuia să căutăm online şi să bifăm termenii pe care îi găsim acolo.

În a treia zi, denumită şi ziua (de)radicalizării, am fost invitaţi să vizităm organizaţia nonguvernamentală Local Derad[3], care abordează problema extremismului de dreapta în activităţile pentru tineret, protecţia acestora şi a comunităţii. In cadrul acestei întâlniri, după câteva jocuri de cunoaştere a grupului, ne-au fost prezentate organizaţia, cu ce se ocupă aceasta şi idei de bune practici pentru a preveni radicalizarea tinerilor. Ni s-a oferit un plan de intervenţie pentru a putea ajuta tinerii aflaţi în situaţii de criză şi ne-au fost prezentate activităţi concrete de implementare ale acestui plan.

In a patra zi, s-a adus în discuţie noţiunea de educator nonformal şi care este menirea acestuia în cadrul proiectului STEPS și rețelei DARE. De asemenea, s-a vorbit despre rolul EDC/HRE în legătură cu STEPS şi DARE. S-a ajuns la concluzia că munca noastră este importantă chiar dacă există multe piedici care ne fac să ne simţim de multe ori singuri în această luptă.

S-a conturat schiţa Toolkitului Steps. Acesta va conţine rapoartele ţărilor participante, o prezentare a proiectului, articole ale celor care au avut workshopuri, rolul educaţiei şi o colecţie de metode şi bune practici. De asemenea se va face şi o prezentare a rețelei DARE.

În încheiere s-a discutat despre conferinţa finală STEPS care va avea loc în luna iunie 2018 în Grecia.

(Elenuţa Văsii – profesor de limba engleză la Colegiul Naţional „Constantin Cantacuzino”, Târgovişte și Lavinia Vişan – profesor de discipline socio-umane la Liceul Teoretic ”Petru Cercel”, Târgoviște)

[1] http://www.oise.utoronto.ca/edactivism/Activist_Resources/The_Power_Flower.htm

[2] https://imgflip.com/

[3] www.cultures-interactive.de

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la aprilie 3, 2018 de în Meniu principal, Noutăți, Uncategorized.
%d blogeri au apreciat: