Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

Niciun joc nu este în plus cînd vine vorba despre învățarea democrației…

DARE Network  (Rețeaua europeană a educatorilor pentru democrație și drepturile omului din care face parte și „Ambasadorii prieteniei”) împreună cu GIGA Hamburg (German Institute of Global and Area Studies), Demokrative Zurich, Institutul Intercultural Timișoara, DA2 Trucados Almunecar și CGE Erfurt (Culture Goes Europe ) au început în septembrie 2019 un alt proiect Erasmus+ foarte ofertant pentru autori și beneficiari deopotrivă: Democrația și jocurile – instrumente de învățare bazate pe jocuri analogice și digitale pentru tineri. Pînă în august 2022, entuziaști și specialiști în producerea de jocuri serioase, științe politice, metode interactive, educație non-formală pentru tineri (16-25 de ani) ș.a. vor concepe, pilota, evalua, disemina și colecta reacția utilizatorilor cu privire la cîteva jocuri clasice (zaruri, cărți de joc, povești etc.) și digitale, un manual pentru utilizarea lor în diverse contexte de învățare, un modul pentru formatorii care vor dori să integreze jocurile în activitățile cu tinerii și un curs online complex care va conține toate materialele produse în cadrul proiectului.

Cercetători, profesori, autori de jocuri și ONG-iști din Germania, Elveția, Norvegia, Spania, Suedia și România s-au întîlnit la Zurich între 13 și 15 februarie 2020 și au început lucrul față în față, după ce mai mulți membri ai consorțiului au trimis 13 propuneri de jocuri:

  • Zarurile democrației (fețele celor 2 mici cuburi au simboluri reprezentative care pot fi combinate în scenarii despre funcționarea democrației),
  • Insula Utopia (locuitorii unei țări imaginare se confruntă cu toate problemele care pot apărea într-o democrație),
  • Dilemele democrației (jucătorii negociază tot felul de decizii importante pentru ei/familie/comunitate în funcție de interese specifice și principii generale),
  • Participedia (cetățenii jucători sunt provocați să participe în moduri clasice și inovatoare la rezolvarea problemelor comunității),
  • Apărătorii democrației (jucătorii se antrenează în lupta cu toate amenințările democrației, cooperează pentru salvarea acesteia),
  • Barometrul democrației (jucătorii compară nivelul diferiților indicatori ai democrației din cîteva țări europene sau din lume-libertăți individuale, statul de drept, transparență, participare, limitări reciproce etc.),
  • Falsificarea rezultatului alegerilor (configurarea circumscripțiilor electorale poate influența major modul de reprezentare),
  • Reprezentativitatea aleșilor (alegătorii de astăzi trebuie să înțeleagă că ei inluențează calitatea democrației de mîine),
  • Influență acoperită (cum influențează corupția, banii murdari etc. calitatea guvernării democratice, cum identificăm aceste probleme),
  • Joc de cărți spaniol/românesc cu conținut despre democrație (culorile și cifrele obișnuite sunt asociate unor drepturi ale omului/atribuții ale instit. statului/caracteristici ale democrației/etc. și jucătorii trebuie să compună situații corecte legal etc. și credibile pentru o democrație pentru a aduna cărțile ca la tabinet sau alt joc),
  • Teoria schimbării/Simularea acțiunii civice într-o situație complexă – protecția mediului/siguranța națională/etc. (jucătorii planifică, acționează, evaluează efectele, completează etc.).

Întîlnirea din Elveția a fost extrem de densă și solicitantă și a creat o bază bună pentru desfășurarea ulterioară a proiectului. Rebecca Weldge (Demokrative) și Saskia Ruth-Lovell (GIGA) au facilitat magistral sesiunile de schițare-organizare a jocurilor (pe baza analizei exemplelor existente), planificare a modului de lucru pentru elaborarea jocurilor analogice și digitale (de la simple la complexe, roluri diferite în echipă, modul de evaluare a produselor și procesului etc.), analizare a aspectelor tehnice și juridice (logo, drepturi de autor, buget, mod de raportare în echipă), organizare a următoarelor două activități din Spania (instruirea unor tineri care vor testa primele variante ale unor jocuri analogice, testarea și colectarea feeback-ului și a treia întîlnire a echipei) și mod de corelare a structurii jocurilor cu competențele pentru o cultură democratică definite într-un proiect amplu al Consililui Europei. Robert Lovell (Demokrative) a trecut în revistă modalități de construire a jocurilor (reguli, mecanism, structură, relația cu tema, prototip, testare), iar Mike Cotterell (CGE) a explicat sistemul etichetelor digitale[1] pentru experiențele de învățare/competențele dobîndite. Corina Leca (DARE) a conturat conceptul de evaluare și a accentuat importanța identificării celor mai relevante teme/probleme ale democrației pentru tinerii cărora le sunt destinate jocurile, respectiv utilizarea frecventă a autoevaluării și evaluării reciproce în cadrul proiectului (tinerii care vor testa jocurile ar trebui să identifice ce din respectivele experiențe îi ajută concret în situații cotidiene, formatorii/lucrătorii cu tinerii ar trebui să analizeze cum îi ajută jocurile să rezolve probleme din dinamica formării, dar mai ales, din viața reală a tinerilor etc.). De asemenea, a întrebat dacă echipa a schițat profilul utlizatorilor jocurilor realizate în proiect și a evidențiat cîteva rezultate ale unor studii recente cu privire la starea democrației în lume: accentuarea manipulării de către guverne/mass-media/etc., creșterea polarizării toxice (exprimarea tot mai frecventă a urii în public), favorizarea dezinformării prin digitalizare (cele mai multe regimuri autoritariste folosesc internetul pentru manipularea opiniei publice din respectivele țări).

Mai multe entități consacrate în domeniu (IDEA-International Institute for Democracy and Electoral Assistance, Univ. Gothenburg, The Economist Intelligence Unit) constată că argumentele raționale, deliberarea, dezbaterea, respectul față de opiniile oponenților se deteriorează atît în discursul liderilor cît și în exprimarea cetățenilor obișnuiți și democrațiile se manifestă, din ce în ce mai mult, prin procedurile electorale (care încă respectă anumite cerințe de periodicitate, corectitudine, multipartitism, libertate a votului) decît prin calitatea dezbaterii publice. Formele fără fond nu au însă viață lungă. Ar fi foarte necesar ca temele majore abordate în jocurile proiectului să urmărească realitatea, oricît de cenușie sau complicată ar fi, pentru a le oferi tinerilor europeni-jucători contexte realiste și motivante pentru implicarea în problemele comunităților în care trăiesc.

[1] http://www.learningtimes.com/what-we-do/badges/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la martie 14, 2020 de în Noutăți, Uncategorized.
%d blogeri au apreciat: