Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

(să rămînă) Unicul 2020

Printre toate provocările negative, 2020 ne-a adus şi nesperat de multe proiecte din zona Erasmus+, diverse informaţii încurajatoare şi chiar posibilităţi de parteneriat.

Jocurile din Proiectul DEMOGAMES al retelei europene DARE https://dare-network.eu/ (coordonat de GIGA Hamburg, Germania) au căpătat contur după o muncă asiduă. Cinci echipe încrucişate (cei mai mulţi nu am rezistat tentaţiei şi am decis să contribuim la mai multe jocuri) au adus în stadiu de prototip sau de dezbatere:

Demodice (9 cuburi cu ilustraţii sugestive pentru valorile, instituţiile, procedurile etc. specifice democraţiei şi cu care se pot construi poveşti pe baza experienţei fiecărui jucător),

Observers (cărţi de joc care poartă descrierea succintă a unor evenimente din istoria recentă şi o ghicitoare din care jucătorii trebuie ca prin întrebări la care li se va răspunde doar cu da sau nu să extragă toate informaţiile pentru a recunoaşte realitatea),

Utopia Island (un scenariu care oferă jucătorilor toate rolurile părinţilor unei noi ţări care poate deveni democraţia perfectă pe baza deciziilor lor),

Participedia (cărţi de joc cu exemple de participare civică din toată lumea – cum au decis oameni de toate vîrstele să se implice în mai buna administrare a comunităţilor lor) https://participedia.net/,

Deckmocracy (48 de concepte despre democraţie vor fi combinate de jucători în evenimente reale din diverse perioade istorice de pe toate continentele).

De aici sau din alte idei din tolba plină vor apărea şi două jocuri digitale. Cred că doar profesioniştii care fac jocuri ştiu cît de greu este să ajungi la o poveste firească, incitantă şi care să se potrivească în mai multe situaţii din viaţa fiecăruia. În cazul nostru, jocurile vizează şi învăţarea explicită din partea jucătorilor. Mai mult, jocurile vor fi recomandate pentru tot felul de contexte de lucru cu tineri (18-25 de ani) cu toate instrumentele necesare (pregătirea formatorilor şi lucrătorilor pentru tineret, fişe de debriefing, chestionare de evaluare, informaţii suplimentare, link-urile utile etc.). Pentru darurile de Crăciun din 2021 veţi avea şi oferta noastră completă (deşi sper că vom petrece toţi mai puţin timp în casă decît în acest an!!!).

Ne-am mişcat repede şi în proiectul Am I European? (coordonat de ILG Ltd. Marea Britanie) care a început în noiembrie. Poate că eficienţa are legătură cu atitudinea foarte prietenoasă şi atmosfera relaxată care vin de la colegii din Ţara Galilor. Împreună cu Dana Stan şi Diana Oprea, dar şi cu profesoarele din şcolile partenere (Oana Bauer, Alfredina Niţă şi Carmen Vlad) am schiţat chestionare pentru evaluarea iniţială a percepţiei profesorilor şi elevilor cu privire la identitatea europeană. După ce vom analiza propunerile partenerilor din toate ţările, vom aplica fiecare chestionar în cursul lunii februarie 2021. Aştept cu nerăbdare încă o doză de optimism şi energie la primul seminar (despre probleme controversate şi investigaţia apreciativă-tehnici de cercetare în comunitate) care va avea loc în ianuarie.

În ianuarie va începe şi proiectul INCLUDEME (Medii digitale incluzive pentru educaţie şi formare de calitate destinate tinerilor cu dizabilităţi) în care vom lucra împreună cu Advanced Technology System din Târgovişte (https://ats.com.ro/). Profesori şi psihologi din asociaţie vor pilota aplicaţiile realizate în proiect, la licee şi în alte medii educaţionale. Oana Ştefan, o colaboratoare veche a asociaţiei ne-a oferit această noutate şi este foarte optimistă în privinţa desfăşurării proiectului.

Cea mai mare neîmplinire a anului este nefinanţarea proiectului Natură, oameni, fapte – catalizatori civici pentru o Târgovişte curată pe care l-am depus chiar în ajunul începerii stării de urgenţă la Active Citizens Fund/ Fonduri norvegiene. Grădinile educaţionale pe care le-am imaginat pentru 2 cartiere şi 1 liceu din oraş, activităţile practice de înţelegere a unor fenomene şi procese din natură, urmărirea modului în care autorităţile şi cetăţenii respectă reglementările referitoare la mediu vor trebui regîndite pentru a putea fi prezentate în alt context de finanţare. Oricum, în aceste luni de izolare ne-a ajutat chiar şi gîndul că ne vom petrece timpul în aer liber într-un cadru atît de instructiv şi plăcut, configurat chiar de noi. Este obligatoriu să nu lăsăm în sertar un proiect care deja respiră şi de la care putem primi oxigen.

Surpriza plăcută a sfîrşitului de an a fost Săptămîna educaţiei de-a lungul întregii vieţi pe care a organizat-o Comisia Europeană la începutul lunii decembrie. Pe lîngă colegii din DARE, pasionaţi de educaţia pentru democraţie şi drepturile omului şi de cele mai noi teme, forme şi medii de lucru, am avut bucuria să întîlnesc mulţi practicieni (profesori şi activişti), politicieni şi funcţionari UE cu discursuri foarte responsabile şi umane. Nu sunt deloc o obişnuită a întîlnirilor online (nici măcar în această criză sanitară!) şi nici atît a contextelor formale şi poate că nu am elemente de referinţă pentru a judeca acest eveniment. Totuşi, am fost foarte bucuroasă să văd că evaluarea autentică a competenţelor civice ale elevilor (o preocupare majoră pe care o puteţi vedea transformată în instrumente de lucru în 2 publicaţii realizate împreună cu colegii din Târgovişte – https://ro.scribd.com/document/355436335/Asigurarea-Calitatii-Educatiei-Pentru-Cetatenie-Democratica#page=1&fullscreen=1 şi file:///C:/Users/Corina/AppData/Local/Temp/Evaluarea%20competentelor%20civice%20ale%20elevilor.%20Exemple%20de%20bune%20practici%20by%20Corina%20Leca%20(ed.)%20(z-lib.org).pdf ) este o abordare LA ORDINEA ZILEI în multe şcoli din Europa. Exemplele de participare a elevilor la propria evaluare identificate în cadrul unui proiect european sau cele imaginate de profesori din Olanda, Germania, Austria, Cehia, Finlanda pot fi utile şi la noi (http://personalisedassessment.ecswe.eu/ , https://www.schooleducationgateway.eu/en/pub/resources/publications/blended-learning-guidelines.htm şi https://www.youtube.com/watch?v=S6LPsz9XfN0 ). Ideea centrală este folosirea realităţii ca subiect al învăţării şi apelarea la metodele de predare-învăţare-evaluare cu adevărat legate de provocările din viaţa reală.

Sesiunea despre cum transformă competenţele digitale educaţia pentru democraţie şi drepturile omului (https://www.youtube.com/watch?v=F7Qs_QsJ4XE) a evidenţiat viziunea unor mari actori cu privire la competenţele digitale necesare pentru dezvoltarea dorită de toţi (https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/in-full/infographics-e4e69e4de7), dar şi acţiuni concrete propuse de asociaţii şi şcoli (http://aula-blog.website/homepage/). Victor Negrescu, europarlamentarul român participant la discuţii a subliniat faptul că UE dirijează 20% din bugetul pentru pentru redresare către transformarea digitală, dar doar ţările membre îşi stabilesc politicile în domeniul educaţiei. Deşi intenţia introducerii masive a tehnologiei în educaţie este lărgirea accesului şi participării cetăţenilor de toate vîrstele, mai multe persoane au semnalat problemele mari apărute în pandemie în ceea ce priveşte competenţele specifice necesare utilizatorilor şi funcţionarea bună a echipamentelor. Impactul psihologic asupra copiilor dar şi restului utilizatorilor noilor tehnologii este un domeniu de maxim interes pentru decidenţii politici, oamenii de ştiinţă şi educatori-facilitatori-instructori. Reflexivitatea ar trebui să însoţească orice activitate online şi doar ce este benefic pentru sine şi comunitate să fie preluat din tehnologie în educaţie. Şcoala nu se va însănătoşi doar printr-un transfer de tehnologie.

Sesiunea din 3 decembrie la care am participat s-a referit la rolul educaţiei pentru o cetăţenie globală asupra configurării normalităţii post-pandemie (https://www.youtube.com/watch?v=uE8dPHGKw-c). Dincolo de mega conceptele/viziunile/politicile enunţate, consider că un cîştig a fost discuţia despre cum se pot implica diferiţii actori în acţiuni concrete în comunităţile reale. Ce calităţi personale şi resurse sunt necesare pentru ca restabilirea unui echilibru să fie posibilă şi să motiveze cît mai multă lume să contribuie (să fim coautori, nu consumatori-beneficiari ai situaţiei pe care o construiesc alţii). Mai mulţi participanţi au apreciat rolul Programului Erasmus+ în manifestarea plenară a organizaţiilor mici în comunităţile lor, chiar dincolo de cel de deschizător de orizonturi. Colajul care însoţeşte articolul a fost folosit în atelierul din cadrul acestei sesiuni pentru a ne exprima cum am perceput educaţia în timpul pandemiei. Eu am ales măştile cu expresii diferite (ca fiind chiar mai prietenoase decît cadrele negre afişate de copiii care nu voiau să fie văzuţi).

O activitate destul de asemănătoare valoric cu acest program al Comisiei Europene, dar mult mai neconvenţională a fost organizată de către FDSC (http://www.fdsc.ro/) în octombrie. ONG-iştii participanţi au fost inspiraţi şi antrenaţi în valorificarea experienţelor de orice fel din timpul pandemiei de Cristi Lupşa (director al Revistei DOR https://www.dor.ro/) – talentatul instructor de povestit. Cum am lucrat? Ce ne-a lipsit? Am descoperit ceva bun? Ce am învăţat/înţeles? Etc. Cum ne prezentăm publicului pe care îl servim ca să ne putem continua misiunea? Fiind sinceri, umani, coerenţi, transparenţi în privinţa funcţionării asociaţiei, accentuînd mai mult DE CE facem decît CE facem, oferind date specifice după o idee clară. Expunînd transformarea pe care o trăim (ca organizaţie, societate). Poveştile, mesajul nostru permanent sunt legătura noastră cu comunitatea în, cu şi pentru care lucrăm. FDSC şi-a luat cel mai compatibil partener pentru a ajuta împătimiţii societăţii civile din mai multe generaţii să se scuture timp de 2 ore de rutină, frustrare sau orice supărare de sezon şi să-şi împrospăteze resursele pentru noile proiecte de „normalizare” a societăţii româneşti.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la decembrie 17, 2020 de în Meniu principal, Noutăți, Uncategorized.
<span>%d</span> blogeri au apreciat: