Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

Cînd artiştii învaţă să fie cetăţeni

Pe 16 şi 23 iunie s-au desfăşurat primele două activităţi cu elevii români în cadrul Proiectului Am I European? Dana Stan (prof. de informatică) şi 17 copii din clasa a şaptea de la Liceul de arte din Târgovişte au acceptat provocarea de a cerceta cum percep persoane din comunitatea locală cîteva realităţi semnificative la nivel naţional, european sau mondial.

După ce le-am prezentat elevilor rezultatele chestionarului completat de participanţi din cele patru ţări la începutul anului, am format cinci grupe şi am distribuit temele de studiu: reprezentanţii noştri, investiţii cu viziune, munca românilor în străinătate, migraţia spre Europa şi măsurile adoptate împotriva noului virus.

Materialul primit de fiecare grupă a constat în texte-articole de autor-interviuri, fotografii şi filmări preluate din mass-media sau de pe Internet care prezentau cîteva exemple pentru situaţia, problema, fenomenul pe care am dorit să îl cerceteze elevii. După ce s-au familiarizat cu tema şi au discutat puţin în grup, am explicat modul de lucru.

Fiecare grupă a trebuit să creeze nişte întrebări pe care, în următoarea săptămînă, să le adreseze familiilor, vecinilor, prietenilor pentru a afla cum văd aceştia subiectul respectiv. Opiniile adunate, analiza şi concluziile elevilor au fost prezentate pe 23 iunie în Ppt-uri realizate de fiecare grupă de cercetători. În ciuda complexităţii sarcinii şi dificultăţii-noutăţii unor teme, cei mai mulţi elevi au fost entuziasmaţi de experienţă (discutarea unor realităţi care ne ating pe toţi cu adulţi cu care au de regulă alte subiecte de comunicare) şi ne-au cerut să reluăm acest gen de activitate la toamnă. Puteţi vedea aici (https://padlet.com/daniela_stan2/activitate1 ) toate materialele pregătite pentru activitate precum şi prezentările copiilor.

Lecţia (deloc surprinzătoare) pe care am învăţat-o noi două din această experienţă inedită a fost că elevii au nevoie de explicaţii mai amănunţite cu privire la informaţiile din materialele furnizate, de verificare cu privire la utilizarea tuturor datelor furnizate şi de exerciţii repetate în ceea ce priveşte construirea întrebărilor/structurarea discuţiei pe care urmau să o poarte cu persoanele apropiate. Am mai înţeles cît de rapidă este generaţia digitală în realizarea unei sarcini cu ajutorul tehnologiei, dar şi de cîtă temperare (nu trebuie să se mulţumească cu primul gînd sau prima reacţie la o informaţie nouă, textul trebuie citit pînă la capăt şi de mai multe ori, eventual) şi consistenţă (problemele propuse de noi aveau mai multe laturi şi consecinţe) are nevoie pentru a produce lucruri de calitate înaltă.

Oricum, exemplele date de ei (din media şi din discuţiile de acasă), felul în care au corelat ideile adunate de la apropiaţi pentru a explica unele situaţii cercetate şi concluziile pe care şi le-au asumat cu curaj, ne-au demonstrat că avem motive să sperăm că cetăţenii care vor vota peste 5-6 ani vor fi mai cerebrali, mai pretenţioşi, mai larg informaţi şi mai pregătiţi să colaboreze pentru rezolvarea provocărilor democraţiei de la acea vreme. Peste 60% dintre participanţi au considerat că temele de cercetare au fost foarte relevante, că discutarea diverselor probleme şi participarea civică sunt cruciale pentru calitatea democraţiei şi că selectarea mijloacelor de informare este o responsabilitate a fiecărui cetăţean care se respectă.

Le mulţumim copiilor pentru energie şi interes şi le promitem că le vom alimenta curiozitatea şi în clasa a opta. Pînă atunci, împărţim cu cei interesaţi de educaţia bazată pe realitate nişte materiale foarte valoroase, după părerea noastră: https://oxfamilibrary.openrepository.com/bitstream/handle/10546/620105/edu-global-citizenship-teacher-guide-091115-en.pdf?sequence=9&isAllowed=y, https://policy-practice.oxfam.org/resources/teaching-controversial-issues-a-guide-for-teachers-620473/, www.sapere.org.uk, https://oldpfc.uvt.ro/programe-postuniversitare/filosofie-pentru-copii/, https://www.montclair.edu/iapc/ şi vă invităm să urmăriţi proiectul pe eTwinning.

Vreme bună, excursii interesante şi o vacanţă cu tot ce vă doriţi!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la iulie 8, 2021 de în Meniu principal, Noutăți.
%d blogeri au apreciat: