Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

Jocuri despre democraţie şi în pandemie!

Pe 9 şi 10 octombrie ne-am întîlnit la Institutul Intercultural din Timişoara (http://new.intercultural.ro/ ) pentru a discuta despre stadiul jocurilor realizate în Proiectul DEMOGAMES (https://dare-network.eu/project-demogames/ ). Cei 9 participanţi de la faţa locului şi cei 4 colegi (Carlos Byrne de la DA2 Trucados/Spania, Mike Cotterelle şi Moritz Borchardt de la Culture Goes Europe Erfurt https://www.cge-erfurt.org/ /Germania şi Călin Rus de la IIT/România) care ni s-au alăturat online pentru cîteva sesiuni am testat sau analizat cele 6 jocuri analogice (Deckmocracy, Draw the Line, Participedia, Observers, Demodice, Utopia) şi am finalizat planul de testare oficială (eveniment care se va desfăşura în perioada 28 noiembrie – 4 decembrie la Almunecar/Spania şi la care vor participa 30 de tineri între 17 şi 25 de ani din ţările implicate în proiect).

Oana Bajka şi voluntarii de la IIT (Timeea, Maria şi Hussein) ne-au fost gazde primitoare şi neobosite, iar Ramon Martinez (DARE Network) şi Sabine Jenni (Demokrative https://demokrative.ch/index.php/de-de/ -Elveţia) au facilitat cele mai multe activităţi. Din cauza pandemiei, jocurile nu au putut fi testate în evenimente specifice proiectelor Erasmus+, ci doar la scară mică şi sporadic, de unele instituţii partenere.

Deckmocracy (jucătorii adună individual sau în pereche cît mai multe cărţi-concepte pentru a putea completa cu ele cărţile-evenimente din societate) a fost realizat şi testat de DA2 Trucados https://da2-trucados.tumblr.com/ /Spania pornind de la discuţii cu profesorii (despre temele şi conceptele relevante pentru elevi). Am analizat în grupuri mici cele 5 categorii de concepte propuse de autori (provocările democraţiei, valori, sistemul democratic, actori în societate şi drepturi-plitici) şi am identificat cîteva lipsuri (populism, apatie politică-civică), inconsecvenţe (referendumul, federalismul, politica externă sunt instituţii-politici diferite cu valorile din acea categorie), suprapuneri de concepte între categorii sau în cadrul unei categorii şi am propus combinarea unor concepte (piaţă, antreprenoriat, lobby; societate civilă, media, religie; imigraţie, libertate de mişcare; radicalizare, extremism). De asemenea, am analizat designul cărţilor de joc (conceptele menţionate mai sus) şi am sugerat individual cîteva modificări (culori mai diferite, adăugarea unor mici simboluri pentru categorie şi concept, poziţii diferite ale conceptelor şi cifrelor pe cartea de joc etc.).

Draw the Line a fost ideea lui Mike şi este inspirat din practica electorală gerrymandering (manipularea graniţelor districtelor de alegători astfel încît unii candidaţi să fie avantajaţi/să-şi asigure un număr mai mare de votanţi din categoriile care îi susţin) şi se poate juca individual pe 2 tipuri de table (rectangulară sau circulară). Fiecare jucător îşi stabileşte strategia, poate face înţelegeri cu alt/ţi jucător/i pe parcurs şi are dreptul să redeseneze limitele districtului său astfel încît să adune cît mai multe voturi.

Participedia (realizat de Robert Lovell/Demokrative şi Saskia Lovell/GIGA https://www.giga-hamburg.de/en/ ) este un joc de cărţi care reprezintă metode-cazuri concrete de participare a cetăţenilor (din diverse ţări) la guvernare (de la clasicul vot, la bugete participative, şcoli feministe, asociaţii civice, diverse entităţi deliberative locale, consultări publice, referendum, reguli vestimentare fără prejudecăţi în şcoli, monitorizarea stării de sănătate-accesului la apă potabilă-etc. în şcoli, politică de informare publică în domeniul ştiinţei şi tehnologiei, participarea elevilor la guvernarea şcolilor, tabere mixte pentru tinerii din zone de conflict, organizarea unor parcuri de către cetăţeni, platforme digitale pe diverse teme etc. etc.). Jucătorii reprezintă asociaţiile din proiect, trebuie să adune cît mai multe puncte/cărţi cu metode şi cazuri şi să cîştige voturile coechipierilor (carte joker) la conferinţa de presă finală.

Utopia (creaţie Demokrative) este cel mai complex şi nou joc (nu a ajuns încă la stadiul de prototip) şi a iscat o discuţie aprinsă despre raportul resurse/interese-principii/valori democraţice în deciziile pe care trebuie să le ia membrii consiliului insulei respective (care încearcă să devină o comunitate democratică).

Observers (iniţiat de Călin Rus-IIT) a fost testat parţial (8 din cele 19 cazuri structurate pînă în prezent) în 2 echipe în care un narator a răspuns cu da sau nu la întrebările puse de către coechipieri pentru desluşirea situaţiei ilustrate printr-o fotografie şi o ghicitoare scurtă. Cazurile alese (ameninţarea democraţiei prin nefuncţionarea justiţiei şi corupţie, limitarea accesului la vot al unor persoane cu nevoi speciale, dreptul la vot al femeilor, reacţiile presei şi cetăţenilor la violări grave ale drepturilor omului şi principiilor democratice) au evidenţiat  necesitatea simplificării-scurtării ghicitorii, schimbării indiciilor oferite jucătorilor care nu reuşesc să ghicească situaţia, evidenţierii unor cuvinte cheie care dacă sunt ghicite se consideră rezolvat cazul, stabilirii unei corespondenţe între temele-problemele, principiile şi categoriile care stau la baza unor jocuri (Demodice, Observers, Deckmocracy) şi a extinderii ţărilor din care se preiau cazuri.

Demodice este primul joc realizat în proiect (coordinator Rebecca Welge -Demokrative) şi cel mai testat la nivel local. Jucătorii pot alege o variantă de relatare a experienţelor personale legate de democraţie pornind de la desenele minimaliste de pe 9-11 cuburi. Împărţirea egală a cuburilor între participanţi şi construirea unei poveşti comune (fiecare jucător se conectează cel puţin la un aspect din experienţa relatată de cel dinaintea sa), eventual cu obligaţia ca după relatarea unui abuz să se ofere o soluţie de ameliorare, a fost apreciată de către o echipă pentru energia creată, stimularea corelaţiilor şi creativităţii.

După prezentarea şi aprobarea agendei pentru cele 5 zile de training-testare (o alternanţă de joc şi debriefing cu cîteva sesiuni de creaţie – tinerii vor putea schiţa idei de transformare a unor jocuri educaţionale în jocuri despre+pentru+prin democraţie şi evaluare – identificarea rezultatelor învăţării pe baza competenţelor pentru cultură democratică), am stabilit atribuţiile individuale pentru finalizarea fiecărui joc şi am făcut o scurtă evaluare a întîlnirii (aspecte pozitive şi negative identificate de fiecare participant). Cea mai largă apreciere a avut-o discuţia faţă în faţă, care a fost fata morgana pandemiei (pentru noi a însemnat multe luni de efort intelectual intens, schimbări repetate de planuri, întîlniri virtuale frustrante şi informare dificilă asupra tuturor jocurilor). Timişoara (care va fi capitală culturală europeană peste 2 ani) ne-a primit cu un cer acoperit, dar cu oameni care, cu măştile pe faţă, îşi vedeau de programul obişnuit de weekend (plimbări de jos sau cu bicicleta; mers la biserică, terasă sau muzeu; discuţii cu prietenii în pieţele oraşului). Şi echipa Demogames prezentă la întîlnire a încercat să îşi facă treaba conform proiectului şi a pus la bătaie toată creativitatea, (auto)exigenţa şi cooperarea din dotare. Rezultatele se vor vedea în starea jocurilor care trebuie pilotate la Almunecar peste 7 săptămîni.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la octombrie 14, 2021 de în Meniu principal, Noutăți.
%d blogeri au apreciat: