Asociația cultural-educativă Ambasadorii prieteniei

Ambasador la „Festivalul Național al Șanselor Tale” I

 

Pe 21 noiembrie am fost la Liceul teoretic “Petru Cercel” din Târgoviște. Motivul? Mihaela Florescu, prof. de psihologie ne-a cerut sprijinul pentru a desfășura o activitate în cadrul Festivalului Național al Șanselor Tale. Marea Britanie a lansat în 1992 experiența Săptămânii educației permanente și din 2000 România se află printre multele țări care au preluat-o. Din acel an se organizează acest festival care se află sub egida UNESCO și a Comisiei Europene. MEN s-a implicat activ în organizarea acestei activități la nivelul județelor și al capitalei. Inspectoratele școlare județene, casele corpului didactic, parteneri educaționali publici și privați (printre care și asociațiile non-profit) organizează tot felul de mese rotunde, seminarii, ateliere, concursuri, expoziții ș.a.m.d. pentru a promova educația pe tot parcursul vieții și, mai concret, pentru a ilustra cum pot adulții să se integreze într-o societate a învățării.

Ideea mea a fost să aducem în același loc adulți (părinți și profesori) și elevi care au avut experiențe concrete legate de UE (au lucrat sau învățat în străinătate, au participat la schimburi de experiență, au găzduit colegi din alte țări europene etc.) pentru a ne da seama de manifestările cotidiene ale cetățeniei europene. Din păcate nu au participat decât 3 profesori și 2 mame. Cei 30 de elevi din clasele IX-XI au compensat însă prin energie. Corina Leca și Oana Stan au reprezentat asociația. Iată agenda:

Introducere (5 min.): – prezentarea succintă a festivalului și a temei anului 2013 (Cetățean român – cetățean european)

DSCN6756

Încălzire (10 min.): – spălătoria de mașini (part.- mașini/mărci europene și nu numai trec pe rând printre cele două șiruri de colegi – perii și apă care le pun sângele în mișcare) a fost inspirată de frigul tăios din sală.

– reflecție individuală – perechi – grup de 4 și apoi de 8 (o experiență personală sau profesională legată de UE) a scos la iveală neașteptat de multe exemple concrete (reabilitarea unor școli a altor instituții publice; frecventarea unei școli în străinătate; caracterul limitat al resurselor; existența ajutoarelor alimentare etc. pentru anumite categorii vulnerabile; schimburi de tineri; civilizație mai înaltă; altă relație elev-profesor/folosirea unor metode active, statut egal al tuturor disciplinelor; mediu mai curat; atenție față de bolnavi/pacienți).

Activitate (45 min.): – metoda zig-zag pe 7 teme relevante pentru cetățenii europeni (studiile și munca în altă țară din UE, circulația doc. de stare civilă+drepturile de proprietate ale cuplurilor, libera circulație+înmatricularea autovehiculelor+drepturile călătorilor, drepturile electorale, indivizii europeni+dreptul la un proces echitabil+protecția victimelor infracțiunilor, cetățenia UE+viitorul UE+informarea în legătură cu UE, eliminarea barierelor din calea pers. cu handicap+cetățenii în calitate de consumatori) formarea a 7 grupe de experți, formarea grupelor mixte cu sarcina de a compune un puzzle/colaj din temele respective (Fețele Uniunii Europene).

DSCN6785

 

Participanții au primit fișe cu respectivele teme – realități specifice din UE ilustrate prin cazuri concrete și prevederi oficiale în domeniile respective (atașăm documentele pe care le-am folosit) au studiat cât au studiat și apoi am format 4 grupe mixte (cu cei 16 copii care au rezistat frigului și chemării la ore). Deși din aceste grupe au lipsit destule fețe ale UE (prin plecarea elevilor care au studiat unele teme), am obținut niște desene sugestive, pe alocuri chiar interesante.

Vă lăsăm să interpretați singuri desenele, dar specificăm că autorii desenului cu podul spre Europa au insistat pe legătura biunivocă România – UE (Uniunea fără România ar fi altfel de uniune, România fără UE ar avea o față mult mai ciobită). Elevii și adulții prezenți au devenit tot mai atenți la lucru, pe măsură ce trecea timpul și, cu o excepție, la final au reușit să explice convingător ce au realizat.

pict pict1 pict2

Încheiere (10 min.): – feedback în cerc (un lucru învățat sau înțeles din activitate) Copiii s-au dezghețat treptat și au început să funcționeze sincer, cu toate confuziile firești. Toată activitatea a fost vizibil diferită de experiența lor școlară și printre răspunsurile participanților au fost: informații concrete despre atribuțiile și acțiunile  UE, cum se folosesc banii UE, românii nu ar trebui să fie discriminați cînd se află în alte țări ale Uniunii, necunoașterea drepturilor ca cetățeni europeni, neaccesarea surselor de bani și de informații.

Materialele primite de la Centrul Europe Direct (Europa sub lupă, Europa la tine acasă – activitățile Centrelor Europe Direct România 2009-2012, Europa. Revistă informativă pentru tineri) au fost lăsate la biblioteca liceului. Luana Pricop, o mamă care a lucrat dar a făcut și voluntariat în Grecia a primit o publicație realizată într-un proiect Comenius Regio despre voluntariat, la care a participat și Asociația cultural-educativă „Ambasadorii prieteniei”.

 

 

 

Despre ambasadoriiprieteniei

Asociatia cultural educativa "Ambasadorii prieteniei"

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: